במהלך שנת 2016 נערך תיקון משמעותי בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות במסגרתו נקבעה האפשרות של אדם לתת הוראות בדבר טיפול בו ובענייניו כאשר הוא לא יהיה מסוגל לעשות זאת.

המסמך המאפשר זאת נקרא "יפוי כח מתמשך" והוא מהווה למעשה מסלול חלופי למינוי עתידי של אפוטרופוס לאותו אדם.

במסגרת יפוי כח מתמשך מעניק האדם יכולת למיופה הכח סמכויות ויכולת לטפל בו ובענייניו כאשר הוא לא יהיה מסוגל לעשות כן. מדובר במסלול גמיש ופחות ביורוקרטי לעומת אפוטרופסות והוא מעביר חלק מכח הבקרה למשפחה / החוג החברתי של האדם הממנה.

כיצד עורכים יפוי כח מתמשך?

את המסמך עורכים באמצעות עו"ד שהוסמך לכך בהתשלמות מקצועית מיוחדת. במסגרת עריכת המסמך יפרט עוה"ד את האפשרויות השונות העומדות בפני האדם המעונין לתת הוראות עתידיות לטיפול בו ובענייניו. עוה"ד יבדוק כי מיופה הכח עומד בתנאים שנקבעו בחוק וכן יציע אפשרות למינוי מפקח אשר יבקר את פעולותיו של מיופה הכח.

את יפוי הכח המתמשך מפקידים בידי האפוטרופוס הכללי אשר ידווח על קיומו במקרה בו ייתבקש למנות אפוטרופוס לאדם שחתם על יפוי הכח המתמשך.

מה נכלל ביפוי הכח המתמשך?

במסגרת יפוי הכח המתמשך יכול הממנה לקבוע הוראות אשר על פיהן יפעל מיופה הכח. בכלל זה יכול הממנה לקבוע אלו פעולות כספיות ורכושיות יהיה רשאי מיופה הכח לבצע ללא צורך בקבלת הסמכה נפרדת, פעולות שמיופה הכח יבצע רק בתנאים מסויימים וכן פעולות שתדרושנה אישור בית המשפט.

האם ניתן לשנות / לבטל יפוי כח מתמשך?

הממנה יכול לשנות ולבטל את הוראות יפוי הכח המתמשך באותו האופן בו ערך את יפוי הכח. יחד עם זאת קיימת לממנה זכות להגביל את זכותו העתידית לשנות ולבטל את יפוי הכח המתמשך והגבלה זו תחייב אותו.

מתי נכנס המינוי לתוקפו?

הממנה יכול להודיע לאפוטרופוס הכללי על כניסת המינוי לתוקף וזאת על בסיס חוו"ד רפואית.

אפשרות נוספת הנה במקרה בו מוגשת בקשה למינוי אפטרופוס לאדם שערך יפוי כח מתמשך והפקיד אותו בידי האפוטרופוס הכללי. במקרה זה תוגש לבית המשפט הודעה כי נערך יפוי כח מתמשך ובמידה ואין עילה לביטולו הרי שהוא ייכנס לתוקף בהתאם להוראות בית המשפט.

דילוג לתוכן